با حضور وزیر بهداشت: از دو فرآورده جدید دارویی در شرکت داروسازی رها رونمایی شد

شرکت داروسازی
1
3
5
4
5
شرکت داروسازی در ایران
9
شرکت داروسازی در اصفهان
شربت اشتهاآور

 روز پنجشنبه مورخ 96/12/03 ، وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آقای دکتر قاضی زاده هاشمی ، خانم دکتر چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و هیئت محترم همراه در شرکت داروسازی رها حضور بهم رسانیدند.

در ابتدا بعد از خوش آمد گوئي مدير عامل شركت داروسازي رها به مدعوين در خصوص معرفی اظهار نمود . شركت داروسازي رها از معدود شركت هايي مي باشدكه داراي خطوط متنوع توليدي شامل قرص ، كپسول ، شربت ، آمپول ، اسپري بيني ، قطره چشمي و نيمه جامدات است ، اين شركت از 350 نفر نيروي انساني متخصص جوان ، پر انرژي و آموزش ديده سود مي برد.

این شرکت کمتر از یک دهه فعالیت موفق گرديده بيش از 110 فرآورده به بازار داروئي كشور عرضه نمايد ، از بين اين تعداد فرآورده 20  فرآورده آن براي اولين بار در كشور توليد گرديده است. تولید این فراورده ها ساليانه بيش از 30 ميليون دلار براي كشور صرفه جويي ارزی داشته است ، از بین اين داروها تنها دو داروي تگاتارد 400 ( كاربامازپين پيوسته رهش ) و قرص رهاكين 500 ( سديم والپروات پيوسته رهش ) ساليانه بيش از 16 ميليون  دلار براي كشور صرفه جويي در بر دارد.

دکتر غلامرضا اخوان فرید ادامه داد ، عمر شرکت داروسازی رها هرچند کوتاه است ، اما یه تجربه 40 ساله صنعتی ، تحقیقات دانشگاهی و امور تجاری پشتوانه خود دارد .

وی در مورد دو داروي جديد اضافه کرد يكي از اين داروها قطره چشمي لوترا 5/0% با نام ژنريك لوتپردنول بوده كه در درمان و آلرژي چشم مصرف می گردد و خصوصاً براي رفع التهابات بعد از عمل جراحي مورد استفاده قرار مي گيرد .

ساليانه حدود 650 هزار عدد از اين فرآورده با قیمت 160/000 ریال وارد كشور مي گردد در صورتيكه پيشنهاد اين شركت به وزارت بهداشت برای هر قطره  5 میلی لیتری قیمت مصرف کننده 80/000 ریال مي باشد. با تولید داخلی این قطره حداقل یک میلیون دلار در سال صرفه جویی ارزی ایجاد خواهد شد.

 

» فرآورده ديگر اين شركت كه امروز رونمائي گردید ، قرص پتاسیم سیترات پیوسته رهش 1080 میلی گرمی است که در پیشگیری از ایجاد سنگ های ادراری، درمان اسیدوز توبول های کلیوی با سنگ های کلسیمی ، درمان هیپوکالمی و پیشگیری از آن بدلیل استفاده از دیورتیک ها، پیشگیری از سنگ های اوریک اسیدی و درمان هیپوسیتراتوری مصرف میگردد.

این دارو نوع پیوسته رهش آن مورد تأیید FDA بوده زیرا نوع ساده آن دارای عوارض گوارشی نسبتاً بالا و افزایش ناگهانی پتاسیم می باشد، و نوع پیوسته رهش آن بدلیل اینکه به تدریج در سیستم گوارش حل و جذب می شود عوارض کمتری دارد و از این نظر نسبت به نوع ساده آن ارجعیت قطعی دارد.

این دارو تا کنون بصورت وارداتی و نامنظم وارد کشور میشده و در شرایطی که اطباء در درمان با کمبود این دارو مواجه بوده اند ناچاراً آنرا بصورت پودر تجویز می کردند ، که بدلیل حلالیت زیاد بیماران دچار عوارض گوارشی شدید شده و یا بدلیل رقیق کردن آن ، دوز مناسبی از دارو را دریافت نمیکردند.
خوشبختانه با ورود این دارو به فهرست داروهای ایران ، این شرکت اقدام به فرمولاسیون و ساخت این دارو آهسته رهش نموده که دارویی بسیار سودمند و لازم در درمان دارویی بیماران کلیوی میباشد.

 لازم به توضیح است که فرمولاسیون فرم آهسته رهش این دارو فرمولاسیون نسبتاً پیچیده ای داشته که کارشناسان متخصص این شرکت با زحمات زیادی موفق به تولید آن شده اند .

 

دکتر هاشمی وزیر بهداشت در این مراسم طی سخنانی در خصوص نقش و توانایی های بخش خصوصی در تولید داروها گفت: باید در تولید دارو، عرصه را برای بخش خصوصی گسترش دهیم.

 این موفقیت در فرصت کوتاه معجزه‌ای است که نشان می‌دهد اگر فرصت برای بخش خصوصی فراهم شود می‌توان شاهد اتفاقات خوب بود.

وی افزود: باید از هرنوع دخالت و حضور حکومتی در حوزه تولید و توزیع دارو کنار بکشیم اگرچه این عقب نشینی از دخالت در همه بخش‌ها اعم از صنعت، اقتصاد به نفع کشور است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها به دلیل همین دخالت‌ها است که باعث تعارض میان بخش خصوصی و دولتی و مسئولیت‌پذیری کمتر بخش خصوصی‌می شود.

قاضی زاده افزود: این قطره چشمی که در حال حاضر در لیست داروهای تولیدی شرکت "رها" قرار دارد تنها از خارج کشور وارد می شد و امیدواریم با تولید این دارو مسئولان بیمه و سازمان غذا و دارو آن را از لیست داروهای وارداتی حذف کنند چرا که اثر بخشی داروهای داخلی کمتر از مشابه خارجی نیست. 

وی تصریح کرد: از همان ابتدای کار شفاف گفتیم و به مذاق برخی هم خوش نیامد که در زمینه تجهیزات پزشکی و دارو به اسم تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی اجازه بازی با سلامت مردم را نداریم که این اجازه را نه شرع و نه انصاف نمی‌دهد و مد نظر مقام معظم رهبری هم نیست لذا لازم است دوستان در سازمان غذا و دارو  سخت گیری لازم را همان ابتدا انجام داده و بعد از تولید داروی اثربخش جلوی واردات مشابه خارجی را بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه در صورت اثربخشی مساوی داروی داخلی و مشابه خارجی، موظف به حمایت از تولید داخلی هستیم، گفت: امیدواریم محققان ما به بازار داخلی اکتفا نکرده در بازارهای بین المللی حاضر شوند وزارت بهداشت هم در این زمینه از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مشکلات دارویی در کشور گفت: برخی از این مشکلات به دلیل مطالبات مزمن شرکت‌های داروسازی، عمل نکردن بیمه‌ها به تعهدات خود و بدهکاری وزارت بهداشت به آنها است که امیداوریم تا پایان سال شاهد پرداخت بخشی از بدهی‌ها باشیم.

وی افزود: مسئله بعدی تغییر نرخ ارز است که در این حوزه هم باید منطقی عمل کرد، هم صنعت و هم سیاست‌گزار باید واقع بین باشند و مشکلات مردم و وارد کننده دیده شود که این مسئله جز با همکاری همه بخش‌ها ذی ربط میسر نمی‌شود.

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: برای بار دوم در سال جاری در اصفهان حضور پیدا کردم و تصور نمی کردم شرکتی در کمتر از دو دهه تولیدی بالغ بر صد نوع دارو داشته باشد که جای تقدیر دارد و این موضوع از ژن خوب اصفهانی‌ها متاثر است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: نباید به اسم تولید داخل و دارو، با سلامت مردم بازی کرد، بلکه می بایستی داروها با کیفیت کامل تولید و ضمن بررسی و سخت گیری سازمان غذا و دارو دراین زمینه، اثر بخشی داروهای داخلی و خارجی بررسی و سپس در سبد دارویی مردم قرارگیرد.

وی همچنین گفت: تولید و تامین ۹۶ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل، نشان دهنده حمایت دولت های گذشته از تولید داخلی است و دولت یازدهم نیز در این زمینه کارنامه خوبی دارد. همیشه به مردم اطمینان داده و می دهیم که به دارو و تجهیزاتی اجازه تولید می دهیم که از نظر کیفی موثر باشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه شرکت داروسازی رها دو داروی جدید را به بیش از ۱۰۵ قلم داروی خود اضافه کرده، گفت: وقتی دارویی در کشور تولید می شود، ۹۰ درصد واردات داروی مشابه خارجی به کشور قطع می شود که این اقدام، حمایت بسیار خوبی از سوی دولت است.

وزیر بهداشت در پایان یادآور شد: باید اعتماد به نفس را در دانشمندان و تولید کنندگان داخلی تقویت کنیم تا بتوانیم سهم قابل توجهی از بازارهای منطقه و بین المللی را به دست آوریم.

 

علاوه بر رونمایی دو داروی فوق در شرکت داروسازی رها، در پایان مراسم وزیر محترم بهداشت، درمان بهمراه ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و هیئت همراه ضمن بازدید از خطوط مختلف شرکت ، از انبار جدید مواد اولیه و بسته بندی که با مساحت حدود 4000 متر مربع و صرف هزینه بالغ بر /120 میلیارد ریال در طول مدت 3 سال ساخته شده است ، دیدن کردند و بهره برداری از این انبار با یادبود خوشایندی که وزیر محترم بهداشت، درمان در آن راجع به مسائل مختلف درمان کشور با خبرنگاران مصاحبه کردند آغاز گردید.

 

 

 

 

 

 

اطلاعات تماس

 

دفتر مرکزی: اصفهان – کیلومتر 7 جاده شیراز– شهرک صنعتی صفه – واحد 11 

کدپستی: 35148 - 81791

صندوق پستی: 567 - 81745

 

031-36540859 - 031-36540659

 

فکس: 36540959-031


 

دفتر فروش تهران: اشرفی اصفهانی جنوب، نرسیده به میدان صادقیه، خیابان سازمان آب غربی، ابتدای گلستان اول، ساختمان زمرد، پلاک 23، طبقه دوم، واحد 7

 

021-44084866-44084859

 

فکس: 44975532-021