مقالات شرکت داروسازی رها

واریانت های کووید چند هفته قبل از تشخیص در آزمایشات در فاضلاب یافت شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

تکنیکی که سویه های در حال گردش ویروس کرونا را در یک جامعه تشخیص می دهد، می تواند به یک سیستم هشدار اولیه تبدیل شود.

محققان در کالیفرنیا داده‍های زیادی را از فاضلاب خارج کردند. برای اولین بار، دانشمندان توانستند انواع خاصی از SARS-CoV-2 را در فاضلاب هفته‌ها قبل از تشخیص در آزمایشات کلینیکی شناسایی کنند.

راب نایت، میکروبیولوژیست در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو (UCSD) و یکی از نویسندگان این مطالعه که در 7 جولای در Nature منتشر شد، می‌گوید داده‌های فاضلاب «موج پس از موج های ‌ مختلف ویروس » را ردیابی می‌کردند. نایت می گوید که این تکنیک در نهایت می تواند برای ردیابی انواع در حال ظهور و سرعت بخشیدن به پاسخ سلامت عمومی استفاده شود. "زمانی که نوع بعدی از راه برسد، ما برای آن آماده خواهیم بود."

گروه‌های تحقیقاتی در سرتاسر جهان از سیستم نظارت بر فاضلاب برای ردیابی SARS-CoV-2 استفاده کرده‌اند، اما این رویکردها معمولاً فقط حضور و میزان ویروس را شناسایی می‌کنند. سپس از این مورد جهت  تخمین میزان انتقال در یک جامعه استفاده شد. اما تلاش‌ها برای شناسایی انواع مختلف و میزان شیوع آنها با داده‌های با کیفیت پایین مواجه شده است.

برای غلبه بر این مشکل، تیمی در کالیفرنیا روشی را توسعه دادند که از نانوبیدها برای افزایش دادن مقدار RNA ویروسی که می‌توان از نمونه فاضلاب توالی‌یابی کرد، استفاده کرد. تکنیک‌های قبلی به دانشمندان اجازه می‌داد تا بیش از 40 درصد از RNA ویروسی را در یک نمونه توالی‌یابی کنند، در حالی که روش نانو دانه‌ها به محققان این امکان را می‌داد که تقریباً 95 درصد را توالی‌بندی کنند. تیم کالیفرنیا یی همچنین ابزاری به نام Freyja برای شناسایی انواع موجود در هر نمونه و فراوانی نسبی آنها را توسعه داده اند.

 covid

 

نمونه های فاضلاب

برای آزمایش روش‌های خود، دانشمندان نزدیک به یک سال را صرف جمع‌آوری نمونه‌هایی از یک کارخانه تصفیه فاضلاب در سن دیگو کردند که فاضلاب حدود 2.3 میلیون نفر را تصفیه می‌کند. جمع آوری داده ها در فوریه 2021 آغاز شد. آنها همچنین فاضلاب را از سوراخ های تعمیر و نگهداری و لوله های فاضلاب در بیش از 130 سایت در محوطه دانشگاه UCSD در مدت 10 ماه جمع آوری کردند.

محققان انواع آلفا و دلتای کروناویروس را تا دو هفته قبل از اینکه سویه‌ها را با استفاده ازسواب و آزمایش افراد در کلینیک‌ها شناسایی کنند، در فاضلاب شناسایی کردند. آنها همچنین Omicron را تقریباً ده روز قبل از مثبت شدن آزمایش اولین فرد در سن دیگو شناسایی کردند و افزایش نوع BA.1 Omicron را در جمعیت ردیابی کردند.

در محوطه دانشگاه UCSD، محققان به طور مداوم آلفا، دلتا و یک نوع کمتر شناخته شده، اپسیلون را شناسایی کردند که بیشتر در ایالات متحده یافت می شد. جاشوا لوی، یکی از نویسندگان این مقاله، ریاضیدان کاربردی در موسسه تحقیقاتی اسکریپس در لاجولا، کالیفرنیا، می‌گوید: این شگفت‌انگیز بود زیرا هفته‌هایی وجود داشت که این گونه‌ها تقریباً از نظارت بالینی ناپدید شده بودند.

آنا ماریا د رودا هوسمن، محقق بیماری‌های عفونی می‌گوید: هنوز مشخص نیست که آیا این تکنیک برای ردیابی انواع Omicron BA.4 و BA.5 که تشخیص آنها از یکدیگر دشوار بوده است کارآمد خواهد بود یا خیر.

فونگ تای، دانشمند محیط زیست در دانشگاه کوئینزلند در بریزبن، استرالیا، می‌گوید: با توجه به اینکه پردازش نتایج پس از جمع‌آوری نزدیک به دو هفته طول می‌کشد، ممکن است چشم‌انداز یک سیستم هشدار اولیه برای انواع خاص هنوز به زمان احتیاج داشته باشد. تای می‌گوید: «اگر می‌خواهید ابزاری واقعاً مفید برای سلامت عمومی بسازید، باید ظرف چند روز نتیجه مشخص گردد. »

اما نایت می‌گوید که تیم موفق شده است زمان مورد نیاز برای ترتیب‌دهی نمونه‌ها را از هفته‌ها به روزها کوتاه کند، که یک «تغییر دهنده بازی» است.

doi: https://doi.org/10.1038/d41586-022-01874-x

References

Karthikeyan, S. et al. Nature https://doi.org/10.1038/s41586-022-05049-6 (2022)

 

آخرین زیر سویه های امیکرون چه هستند و چه تاثیری بر روی پاندمی دارند؟

مانند فیلم های هالیوودی، سویه امیکرون مجدد بازگشته است. تنها چند هفته پس از آن که نسل BA.2 این گونه باعث افزایش ابتلا در سطح جهانی شد، دو زیر سویه دیگر امیکرون  در حال افزایش هستند. این زیر سویه ها اولین بار توسط دانشمندان  آفریقای جنوبی در آغاز سال مشاهده شدند و چند ماه بعد با افزایش موارد ابتلا در آنجا مرتبط گردیدند.

 BA.4 و BA.5 جدیدترین اعضای خانواده رو به رشد زیرمجموعه های امیکرون ویروس کرونا هستند. آنها در ده ها کشور در سراسر جهان شناسایی شده اند.

زیر سویه های BA.4 و BA.5 در سطح جهانی در حال افزایش هستند، زیرا می توانند سریعتر از سایر زیر رده های در گردش ( بیشتر BA.2) که در اوایل سال جاری باعث افزایش موارد ابتلا شد، گسترش یابند. ولی تا کنون، به نظر می رسد جدیدترین زیررده های امیکرون باعث مرگ و میر و بستری شدن تعداد کمتری در بیمارستان نسبت به زیر رده های قبلی شده است که نشانه ای از تعدیل عواقب موج های بیماری به دلیل رشد مصونیت در جامعه است.

 

BA.4 و BA.5 چیست؟

دو زیر سویه حاضر بیشتر شبیه سویه BA.2  هستند تا سویه BA.1. با این وجود، BA.4 و BA.5 دارای جهش‍های منحصر به فرد خود هستند، از جمله تغییراتی به نام L452R و F486Vدر پروتئین اسپایک ویروسی که ممکن است توانایی آنها را برای اتصال به سلول های میزبان و دامنه برخی از پاسخ های ایمنی را تغییر دهد.  

مشخص شده است که BA.4 و BA.5 منشأ مشترکی با زیرسویه های قبلی امیکرون دارند. تحقیقات ژنتیکی نشان میدهد که احتمالا از سویه BA.2 مشتق شده اند.

 ظهور BA.4 و BA.5 به نظر می رسد به علت ظرفیت آنها برای ایجاد عفونت حتی در افرادی که نسبت به اشکال قبلی مصون بودند، می باشد. کریستین آلتوس، اپیدمیولوژیست محاسباتی در دانشگاه برن می گوید در مورد این زیر سویه ها تنها مصونیت گله ای موجب پایین آمدن سطح ابتلا می گردد.

اما نسبت ابتلا افراد در جوامع مختلف به علت متفاوت بودن نوع واکسیناسیون و موجهای مختلف عفونت مشابه نخواهد بود.

یک متخصص بهداشت عمومی در موسسه ملی بیماری های واگیر در ژوهانسبورگ کشورآفریقای جنوبی در مطالعه ای که به زودی در سایت قرار می گیرد، می گوید: موج BA.4 و BA.5 آفریقای جنوبی منجر به نرخ مشابهی از بستری شدن در بیمارستان در مقایسه با موج اولیه امیکرون  شد امامیزان مرگ و میر کمی کمتر از آن گزارش شده است.

در هر دو مورد نرخ بستری شدن و مرگ و میر بسیار کمتر از موج دلتا گزارش شده است. در پرتغال - جایی که نرخ واکسیناسیون کووید-19و دوزهای تقویت کننده آن بسیار بالا هستند - سطوح مرگ و بستری در بیمارستان مشابه موج امیکرون است. یک توضیح برای این تفاوت می تواند آن باشد که تعداد افراد مسن در پرتغال  بالا است. هر چه تعداد افراد مسن بیشتر ، شدت بیماری بیشتر.

طبیعت مصونیت یک کشور نیز می تواند تفاوت نتایج را توضیح دهد. حدود نیمی از بزرگسالان آفریقای جنوبی واکسینه شده اند و فقط 5 درصد از آنها دوز تقویت کننده دریافت کرده اند.

مطالعات آزمایشگاهی  به طور مداوم پیشنهاد می کنند که آنتی بادی های تحریک شده توسط واکسیناسیون در مهار کردن دو زیر سویه BA.4 و BA.5 نسبت به زیر سویه های BA.1 و BA.2 کمترموثرمی باشند. دانشمندان می گویند حتی افرادی که واکسینه شده اند و حتی دوز تقویت کننده را هم دریافت کرده اند، می توانند در برابر این زیر رده ها آسیب پذیر باشند. حتی افراد با ایمنی چندگانه، ناشی ازواکسیناسیون و عفونت قبلی با BA.1، آنتی بادی هایی تولید می کند که تلاش میکنند زیر رده های BA.4 و BA.5 را ناتوان کنند. پژوهشگران، آن را به انواع مختلف اسپایک L452R و F486V نسبت داده اند. یک توضیح برای این مشاهده آن است که به نظر می رسد واکسیناسیون، تولید آنتی بادی های "خنثی کننده" علیه سویه BA.1 SARS-CoV-2 (که واکسن ها بر اساس آن ساخته شده اند) را تحریک می کند و نه انواع امیکرون.

پاسخ آنتی بادی علیه BA.1 باعث خنثی سازی عفونت می شود اما به نظر می رسد این پاسخ دامنه کوچک‍تری از آن چه که انتظار می رفت داشته باشد و در نتیجه افراد مستعد به ابتلا به انواعی که قابلیت فرار از سیستم ایمنی را دارند مانند BA.4 و BA.5، می باشند.

اما چه پیش خواهد آمد؟ زیر سویه متفاوت امیکرون می توانند به وجود بیایند و در ایمنی به وجود آمده خلل ایجاد کنند.

هیچ کس نمی تواند بگوید زیر سویه BA.4/5  آخرین واریانت است. محققین چندین نقطه روی پروتئین اسپایک شناسایی کرده اند که در حال حاضر توسط آنتی بادی هایی که با واکسیناسیون و عفونت قبلی ایجاد می شوند پوشش داده می شوند اما ممکن است در سویه های آینده امیکرون جهش پیدا کند.

احتمال دیگر ظهور شاخه دیگری از SARS-CoV-2 است. جهش های متفاوت در زیر رده های امیکرون میتواند گونه ای جدید از ویروس را بوجود آورد که کاملا برای سیستم ایمنی ناشناس باشد.

  Tegally, H. et al. Preprint at medRxiv https://doi.

org/10.1101/2022.05.01.22274406 (2022).

Cao, Y. et al. Nature https://doi.org/10.1038/s41586-022-

04980-y (2022).

Tuekprakhon, A. et al. Cell https://doi.org/10.1016/j.

cell.2022.06.005 (2022).

Khan, K. et al. Preprint at medRxiv https://doi.

org/10.1101/2022.04.29.22274477 (2022).

Wang, Q. et al. Preprint at bioRxiv https://doi.

org/10.1101/2022.05.26.493517 (2022).

Kimura, I. et al. Preprint at bioRxiv https://doi.

org/10.1101/2022.05.26.493539 (2022).

Reynolds, C. J. et al. Science https://doi.org/10.1126/

science.abq1841 (2022).

زیر سویه های امیکرون از آنتی بادی های ناشی از واکسیناسیون و عفونت BA.2.2 فرار می کنند

امیکرون BA.1، BA.2، و BA.3 زیر رده های SARS-CoV-2 مقاومت مشابه اما قابل توجه به نسبت فعالیت آنتی بادی خنثی کننده در سرم حاصل از واکسن و عفونت نشان دادند.

زیر سویه های جدید BA.2.12.1، BA.2.13، BA.4، و BA.5 امیکرون حاوی جهش ها در Leu452 هستند که پتانسیل بیماریزایی بیشتری نسبت به BA.2 نشان می دهند.

 فعالیت خنثی کننده آنتی بادی ها را علیه زیر سویه های BA.1، BA.2، BA.2.11، BA.2.12.1، BA.2.13، BA.4، و BA.5  امیکرون در سرم از افرادی که واکسن سینوفارم BBIBP-CorV  را دریافت کرده اند ، افرادی که تقویت کننده های BBIBP-CorV یا ZF2001(Anhui Zhifei Longcom) و افراد درگیر با عفونت‍های فعال امیکرون بررسی کردند.

   در 25نفری که دو دوز BBIBP-CorV دریافت کرده بودند، با استفاده از روش سنجش خنثی سازی شبه ویروس، مشخص شد که دو دوز BBIBP-CorV آنتی بادی خنثی کننده قابل تشخیص علیه جهش D614G در پروتئین اسپایک در21 نفر (84%) ایجاد میکند. اما فعالیت خنثی کننده در برابر زیر متغیرهای BA.4/BA.5, BA.2، BA.2.11، BA.2.12.1، BA.2.13، (BA.1 امیکرون مشاهده نشد و یا حداقل بود.

   میانگین تیتر (GMTs) آنتی بادی های خنثی کننده علیه D614G در 25 نفری که یک دوزتقویت کننده BBIBP-CorV دریافت کردند3.1 برابر بیشتر از افرادی است که دو دوز BBIBP-CorV را دریافت کرده اند. در حالیکه در 30 نفری که دوز تقویتیZF2001 را دریافت کردند GMT 2.9 برابر بیشتر  نسبت به افرادی که دو دوز BBIBP-CorV دریافت کرده اند بود.

   فعالیت خنثی کننده علیه زیر سویه های امیکرون مشاهده شد که در 24 تا 48 درصد از افرادی که یک دوز تقویت کننده BBIBP-CorV و 53-30٪ از افرادی که تقویت کننده ZF2001 دریافت کردند بیشتر است. علاوه بر این، نمونه های سرم با تیتر آنتی بادی خنثی کننده بالاتر از حد مجاز تشخیص (حد تشخیص 30بود) در برابر زیر سویه های امیکرون،  فعالیت خنثی کننده با  GMT  4·6–17·1برابر کمتر از GMT درمقابل D614G  بوده است.

زیرسویه BA.2.12.1 مقاومت بیشتری نسبت به  زیر سویه BA.2 در برابردریافت دوز تقویت کننده BBIBPCorV نشان داد  و زیر سویه های  BA.2.11، BA.2.12.1، و BA.2.13 به طور معنی داری مقاومت بیشتری نسبت به زیر سویه BA.2 در برابر یک تقویت کننده ZF2001 نشان دادند.

تیتر آنتی بادی خنثی کننده درسرم تمام افرادی که در این آزمایش مورد بررسی قرا رگرفتند چه آنهایی که دوز تقویت کننده BBIBP-CorV دریافت کردند و چه کسانی که تقویت کننده ZF2001 دریافت کردند، مشابه گزارش شد.

18 نفر که مبتلا به زیر رده BA.1 بودند، نشانه های بیماری را نشان دادند و همچنین 15 نفراز افراد مبتلا به زیر رده BA.2.2 نیز نشانه های بیماری را گزارش کردند. در افراد با عفونتBA.1، تیتر آنتی بادی خنثی کننده در برابرزیر رده های امیکرون مشابه تیترآنتی بادی خنثی کننده در برابر D614G بود به جز در موارد BA.4/ BA.5که تیتر آنتی بادی 2.8 برابر در مقایسه با نوع جهش یافته D614G کمتر بود. تیتر آنتی بادی در برابر زیر سویه‍های BA.2، BA.2.11، BA.2.12.1، BA.2.13 و BA.4/BA.5 امیکرون مشابه تیتر آنتی بادی در برابر زیر رده BA.1 بود. علاوه بر این، آنتی بادی‍های خنثی کننده برعلیه زیر سویه های  امیکرون در محدوده بالاتر از حد تشخیص در 88 تا 100 درصد موارد مشاهده شد.  

در مقابل، افراد مبتلا به زیر سویه BA.2.2 که نشانه هایی از بیماری را نشان داده اند، افزایش اندک در GMT ها در در مقایسه با گروه مبتلا به BA.1 که نشانه هایی از بیماری را نشان داده اند، بروز داده اند. تیتر آنتی بادی‍های خنثی کننده در برابر  همه زیر سویه‍های امیکرون به جز BA.2 ، در مقایسه با تیترهای علیه  D614G به طور قابل توجهی کاهش یافته است (3/5-7/4بار).

افراد مبتلا به زیرسویه BA.2.2 که نشانه‍هایی از بیماری را نشان داده اند، در 73 تا 87 درصد افراد مبتلا دارای آنتی بادی های خنثی کننده علیه زیرسویه‍های امیکرون بالاتر از حد تشخیص می‍باشد. اما تیتر آنتی بادی خنثی کننده در برابر BA.2 به طور معنی داری بالاتر از سایر زیر سویه‍های امیکرون بود. افراد مبتلا به زیرسویه BA.1 که نشانه‍هایی از بیماری را نشان داده اند، تیتر آنتی بادی خنثی کننده علیه BA.1  و  BA.2.13به طور قابل توجهی بالاتر از افراد مبتلا به BA.2.2 که نشانه‍هایی از بیماری را نشان داده اند ، بود.

توجه داشته باشید،در مقایسه با افراد مبتلا به زیر سویه BA.1 که نشانه‍هایی از بیماری را نشان داده اند، افراد مبتلا به زیر واحد BA.2.2، سه برابر تعداد بیشتری را شامل می‍شدند.

تکمیل برنامه اولیه واکسیناسیون BBIBPCorV، در اکثر موارد باعث می شود، تولید آنتی بادی‍های خنثی کننده در برابر SARS-CoV-2 با جهش D614G  تولید شود که با مطالعات پیشین هم خوانی دارد. با این حال، جهش، پروتئین اسپایک را قادربه فرار از خنثی سازی توسط سیستم ایمنی می سازد که البته می‍تواند تا حدی با واکسیناسیون تقویتی ترمیم شود.

در مجموع نتایج این مطالعه نشان می‍دهد که زیر متغیرهای جدید SARSCoV-2 (به عنوان مثال، BA.2.12.1 و BA.4 و BA.5) می توانند باعث ایجاد موج جدید عفونت شوند.

 

Lancet Infect Dis 2022 Published Online June 20, 2022 https://doi.org/10.1016/ S1473-3099(22)00410-8

اطلاعات تماس

 

دفتر مرکزی: اصفهان – کیلومتر 7 جاده شیراز– شهرک صنعتی صفه – واحد 11 

کدپستی: 35148 - 81791

صندوق پستی: 567 - 81745

 

031-36540859 - 031-36540659

 

فکس: 36540959-031


 

دفتر فروش تهران: اشرفی اصفهانی جنوب، نرسیده به میدان صادقیه، خیابان سازمان آب غربی، ابتدای گلستان اول، ساختمان زمرد، پلاک 23، طبقه دوم، واحد 7

 

021-44084866-44084859

 

فکس: 44975532-021