مقالات شرکت داروسازی رها

همه چیز درباره بیماری صرع (راهنمای بیمار)

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

همه چیز درباره بیماری صرع (راهنمای بیمار)

 

آنچه در این مطلب می‌خوانیم:

 همه چیز درباره بیماری صرع شرکت داروسازی رها

تشنج چیست و چه تفاوتی با صرع دارد؟

به طور کلی تشنجی که به همراه حرکات یا رفتار های غیر طبیعی به دلیل پالس های الکتریکی غیر طبیعی در مغز باشد از نشانه های بیماری صرع است. با این وجود باید توجه داشت تمام افرادی که تشنج می کنند الزاما" صرع ندارند.

برخی تشنج ها ارتباطی با سیگنال های غیر طبیعی مغزی ندارند و به دلیل شرایطی مانند استرس شدید ایجاد می شوند. بنابراین تشخیص بیماری صرع را مشکل می سازند، زیرا نوار مغزی طبیعی است و تشنج به درمان دارویی پاسخ نمی دهد. این دسته از تشنج ها عمدتا با روش های روان درمانی بهبود می یابند.

دسته دیگر، صرع های تحریک شده اند که به علت اصابت ضربه به سر، افت قند خون، سدیم خون پایین، تب بالا، الکل یا سوءمصرف مواد ایجاد می شوند. تشنج به دلیل تب بالا در نوزادی رایج است و علایمی متفاوت با صرع عادی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

چه افرادی مبتلا به صرع می شوند و مهمترین علت ایجاد بیماری صرع چیست؟

دلایل بیماری صرع شرکت داروسازی رها

به طور کلی صرع یک بیماری شایع است که 1.2 درصد از جمعیت ها به آن مبتلا می شوند. طبق آخرین تحقیقات در کشور آمریکا، 3.4 میلیون نفر مبتلا به صرع هستند و حدود 9 درصد از آمریکایی ها در طول زندگی خود حداقل یکبار به حملات تشنجی دچار شده اند.

صرع به دلیل فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز ایجاد می شود. به طور کلی سلول های مغزی بوسیله سیگنال های الکتریکی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. در بیماری صرع، این سیگنال های الکتریکی از حالت طبیعی خود خارج می شوند و منجر به ایجاد یک "طوفان الکتریکی" در مغز می شود که باعث بروز حرکات تشنجی می شوند. بسته به محل ایجاد طوفان الکتریکی علائم این بیماری می تواند متغیر باشد.

انواع مختلف بیماری صرع و روش های مختلف درمان آن

انواع صرع شرکت داروسازی رها

باید توجه داشت که بیماران مبتلا به صرع ممکن است به بیش از یک نوع تشنج مبتلا شوند. زیرا تشنج تنها یک علامت از بیماری صرع است. از همین رو، ضروری است که پزشک شما نوع دقیق صرع، و نه تنها تشنج را تشخیص دهد.جهت مطالعه بیشتر می توانید به مقاله کمک های اولیه در حمله صرع، باید ها و نباید ها مراجعه کنید.

بسیاری از انواع صرع بوسیله دارو درمانی کنترل می شوند. علاوه براین برخی از رژیم های غذایی می توانند نقش بسزایی در کاهش حملات صرع داشته باشد. در موارد خاص که بیماری و تغذیه کارساز نباشد، جراحی می تواند گزینه مناسبی جهت ادامه روند درمان بیمار به حساب آید. البته به دلیل خطرات جراحی مغز، این روش درمان تنها برای صرع های بسیار مقاوم به درمان مورد استفاده قرار می گیرد.

نقش بیمار در تشخیص دقیق نوع بیماری

پزشک شما ممکن است با توجه به عوامل مختلف، مانند فرکانس و شدت تشنج ها، سن بیمار و سابقه دارویی اقدام به تجویز دارو یا روش درمانی خاصی کند. در این مرحله، بیمار و خانواده او می توانند نقش بسزایی در تشخیص نوع صرع داشته باشند. به طور مثال، یکی از مواردی که حتما به بیماران توصیه می شود، تهیه تقویم از بروز حملات تشنجی است که نقش مهمی در تشخیص، کنترل و درمان این بیماری دارد. در این تقویم می توانید سوالات زیر را جهت تشخیص دقیق تر پزشک از خود پرسیده و در تقویم یادداشت کنید:

  1. حملات تشنجی به چه شکلی ظاهر شدند؟ آیا تمام بدن شما درگیر لرزش شده است یا تنها قسمتی از آن؟
  2. میزان هوشیاری شما در هنگام بروز حمله چگونه بوده است؟ حملات به چه مدتی طول کشیدند و چه مدتی طول کشید تا هوشیاری شما به طور کامل بازگردد؟
  3. قبل از بروز حمله تشنجی چه رفتار هایی را انجام داده اید؟ آیا به میزان کافی خوابیده بودید یا خیر؟ چه غذا یا نوشیدنی قبل از حمله تشنجی میل کرده بوده اید؟
  4. بعد از بروز حمله چه اتفاقی افتاد؟ آیا به خوابی عمیق فرو رفتید یا هوشیاری کامل داشتید؟ آیا بیمار اتفاقات پیش از حمله را به یاد می آورد یا خیر؟

خودمراقبتی و نقش آن بر سلامت بیماران مبتلا به صرع

درمان های آموزشی، روانشناسانه و اجتماعی تنها برخی از برنامه درمانی برای افراد مبتلا به صرع است. مهمترین اقدام جهت مقابله با این بیماری آن است که به محض آنکه احساس کردید از نظر روانی توانایی مقابله با این بیماری را ندارید از روانشناس یا افراد متخصص در این حوزه کمک بخواهید. متاسفانه استرس، اضطراب، افسردگی و سایر بیماری های روانی می توانند روند درمان این بیماری را طولانی کنند. موفق ترین درمان های صرع در مواردی اتفاق می افتد که مجموعه ای از پزشکان مغز و اعصاب، روان درمان و متخصصان این حوزه با یکدیگر همکاری کنند تا بتوانند به نحو موثری به درمان این بیماری بپردازند. همچنین در صورتی که از مشکلات مالی رنج می برید به راحتی می توانید به انجمن های صرع ایران مراجعه کنید تا پس از احراز هویت، از خدمات این انجمن ها و خیریه ها بهره مند شوید. برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله 11 توصیه جهت تغییر سبک زندگی در بیماران صرع رجوع کنید.

اقدام به درمان در مراحل اولیه می تواند نقش به سزایی در درمان بیماری صرع ایفا کند. یادگیری مدیریت استرس به شما کمک می کند تا دیدگاه ذهنی، عاطفی و معنوی مثبتی نسبت به زندگی خود داشته باشید. بنابراین تا دیر نشده نسبت به اتخاذ روش درمانی صحیح توسط پزشک اقدام ورزید.

تهیه شده توسط:

دکتر میلاد سعادت کیش

مدیکال ادوایزر شرکت داروسازی رها

اطلاعات تماس

 

دفتر مرکزی: اصفهان – کیلومتر 7 جاده شیراز– شهرک صنعتی صفه – واحد 11 

کدپستی: 35148 - 81791

صندوق پستی: 567 - 81745

 

031-36540859 - 031-36540659

 

فکس: 36540959-031


 

دفتر فروش تهران: اشرفی اصفهانی جنوب، نرسیده به میدان صادقیه، خیابان سازمان آب غربی، ابتدای گلستان اول، ساختمان زمرد، پلاک 23، طبقه دوم، واحد 7

 

021-44084866-44084859

 

فکس: 44975532-021