مقالات شرکت داروسازی رها

5 خاصیت شگفت انگیز از مکمل رزوراترول

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

5 خاصیت شگفت انگیز از مکمل رزوراترول

 رزوراترول مکمل کوئترول شرکت داروسازی رها

 

رزوراترول یک ترکیب آنتی اکسیدان طبیعی که به صورت عمده در انگور و آب انگور وجود دارد. رزوراترول توسط گیاهان به عنوان یک مکانیسم دفاعی در برابر تهدیدات محیطی مختلف مانند عفونت های انگلی و قارچی، اشعه ماوراء بنفش، ترکیبات شیمیایی و آسیب های مکانیکی تولید می شود. این ترکیب، اولین بار در سال 1939 از ریشه های گیاه هلیبور سفید (Veratrum grandiflorum ( جدا شد، اما غنی ترین منبع طبیعی رزوراترول گیاه polygonum است که عمدتاً در ژاپن و چین یافت می شود. مقادیر زیادی رزوراترول درانواع انگور سیاه، بادام زمینی، انواع توت ها، سیب، پوست گوجه فرنگی، کاکائو و شکلات یافت میشود. بیشترین غلظت  در پوست و دانه انگور است.

اثر تقویت کننده سلامتی رزوراترول در مطالعات تجربی در حیوان و انسان، طیف وسیعی از فعالیت فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی، از جمله فعالیت های آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد پلاکتی و ضد انعقادی را نشان داده است که به اثرات ارتقاء سلامت کمک می کند. در ادامه به برخی از خواص درمانی این گیاه اشاره می کنیم. جهت مطالعه بیشتر در رابطه با اثرات اعجاب انگیز رزوراترول، به مقاله رزوراترول، مکملی سودمند جهت پیشگیری و درمان بیماری های قلبی عروقی مراجعه فرمایید

 

1.   افزایش دهنده طول عمر و استفاده در فراورده های جلوگیری از پیری

 جلوگیری از پیری شرکت داروسازی رها

 

امروزه استفاده از رزوراترول به عنوان ترکیبی اعجاز انگیز در افزایش طول عمر حیوانات مختلف، توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. امروزه شواهدی وجود دارد که رزوراترول با فعال کردن ژن هایی مانند SIRT-1  از بروز پیری جلوگیری می کند. تحقیقات بر روی حیوانات مختلف نشان داده رزوراترول می تواند طول عمر کرم ها و ماهی ها را به طور چشمگیری افزایش دهد.

همچنین در مطالعه ای مشاهده شد استفاده از روزانه 500 میلیگرم رزوراترول در افراد سالم می تواند منجر به افزایش بیان ژن و افزایش سطح خونی سیرتوئین 1 ناشی از ژن SIRT-1 شود. نشان داده شده است که ژن سیرتوئین نقش مهمی در کنترل فرایند پیری در سلول ها ایفا می کند.

 تحقیقات نشان داده اند که رزوراترول می تواند بیان ژن SIRT1 انسان را در شرایط آزمایشگاهی حدود 13 برابر افزایش دهد. همچنین طول عمر را با مکانیسمی مشابه با رژیم فستینگ یا روزه داری که جهت جوانسازی و افزایش طول عمر توصیه می شود افزایش می دهد.

بنابراین، نتایج مطالعات انجام‌شده این امید را ایجاد می‌کند که می‌توان از رزوراترول به عنوان مکملی که نقش بسزایی در  کنترل روند پیری دارد، استفاده کرد.

 

2. محافظت از بافت مغزی

محافظت از بافت مغزی شرکت داروسازی رها

رزوراترول به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی که می تواند به طور خاص در بافت های قلب و مغز تغلیظ شود می تواند در جلوگیری از بروز مشکلات اعصاب و بیماری هایی مانند آلزایمر و زوال عقل جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده اند استفاده از رزوراترول می تواند موجب جلوگیری از ایجاد پلاک های آمیلویید در بافت مغزی شود که علت اصلی بیماری آلزایمر هستند.

اخیراً اثرات ضد زوال عقل و ضد پیری رزوراترول، توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. رزوراترول به چندین روش از سلول های عصبی محافظت می کند. بنابراین در پیشگیری از تخریب سلول های عصبی در بیماری های مختلف مانند بیماری های آلزایمر، هانتینگتون و پارکینسون نقش بسزایی دارد. نشان داده شده است که اثرات محافظتی رزوراترول به فعالیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی محدود نمی شود، بلکه باعث بهبود عملکرد میتوکندری و فعالیت آنزیم های مهمی  از طریق مسیر SIRT1 (sirtuin 1)/AMPK/PGC1α می شود که از اثرات مضر ناشی از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کنند. در حقیقت استرس اکسیداتیو، عدم تعادل میان رادیکال های آزاد آسیب زا و آنتی اکسیدان ها است. استرس اکسیداتیو بر اثر انواع التهابات و بیماری ها و نیز برخی عادات تغذیه ای غلط ایجاد می شود. در صورتی که تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد بر نگردد، آنتی اکسیدان ها نمی توانند رادیکال های آزاد را خنثی کنند و آسیب های متعددی به بدن از جمله بیماری های قلبی عروقی، مشکلات اعصاب و روان و حتی سرطان وارد شود.

 

3. اثر رزوراترول بر کرونا

اثر رزوراترول بر کرونا شرکت داروسازی رها

بر اساس مطالعات اخیر، افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، با احتمال بیشتری در مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری کرونا مواجه هستند. آسیب به بافت و عروق قلبی در طی بیماری کرونا و نیز افزایش فشارخون در بیماران مبتلا مهمترین علت افزایش مرگ و میر در این دسته از بیماران است.

 علاوه بر این، رزوراترول می‌تواند چندین مکانیسم مرتبط با بیماری قلبی عروقی ناشی از  COVID-19 را تحت تأثیر قرار دهد. به طور مثال، کاهش پروتئین ACE2 نقش مهمی در ورود ویروس کرونا به سلول میزبان ایفا می کند. برخی مطالعات آزمایشگاهی و نیز مطالعات بالینی اثر رزوراترول را بر روی کرونا تایید کرده اند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که رزوراترول می تواند ویروس sars-cov-2 را در مرحله تکثیر در سلول میزبان مهار کند. این مطالعات بر روی سلول ریه انسان انجام شده است.

محققان دانشگاه اوهایو در آمریکا در یک کارآزمایی بالینی در سال 2021 نشان دادند که استفاده از مکمل حاوی رزوراترول می تواند ریسک بستری و ابتلا شدن به پنومونی ویروسی را در بیماران سرپایی مبتلا به فرم خفیف و متوسط کرونا، پایین بیاورد. در این مطالعه آنها بر روی 105 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان مرکزی اوهایو آمریکا بررسی انجام دادند. در ابتدا آنها به دو گروه تقسیم شدند و در یک گروه کپسول رزوراترول و در گروه دیگر کپسول دارونما به بیماران داده شد. در ابتدای درمان به هر دو گروه، یک دوز ویتامین D3 نیز داده شد. این مطالعه تحت عنوان فاز دوم بررسی اثربخشی مکمل رزوراترول برای درمان کرونای خفیف و متوسط انجام شده است. در پایان نشان داده شد که رزوراترول توانسته است به میزان قابل توجهی از بستری شدن بیماران مراجعه کننده جلوگیری کند.

 تحقیقات نشان داده یکی از اثرات مهم رزوراترول در پیشگیری از بروز هایپوکسی در بیماران است و در نتیجه از پیشرفت بیماری کرونا در بیمار مبتلا جلوگیری میکند. علاوه بر این با اثرات کنترل کننده سیستم رنین آنژیوتانسین می تواند از بروز مشکلات قلبی و کلیوی نیز در بیماران مبتلا جلوگیری کند.

 

4. پیشگیری و درمان دیابت

پیشگیری درمان دیابت شرکت داروسازی رها

محققان دریافته اند رزوراترول با مکانیسم های متفاوتی می تواند با بیماری دیابت مقابله کند. تحمل به انسولین دلیل عمده بیماری دیابت نوع دو می باشد. رزوراترول با افزایش تولید آنزیم انتقال دهنده ی گلوکز وابسته به انسولین، می تواند باعث افزایش حساسیت به انسولین شود. افزایش سطح آدیپونکتین خون دلیلی دیگر بر افزایش حساسیت به انسولین می باشد.

علاوه براین رزوراترول با سرکوب استرس اکسیداتیو، کاهش التهابات و فعال کردن پروتیین AMPK که گلوکز را متابولیزه  می کند می تواند سطح گلوکز خون را پایین بیاورد و بیمار را در برابر مشکلات متعدد عروقی عصبی ایجاد شده محافظت کند.

 

5. سایر فعالیت های بیولوژیکی

رزوراترول علاوه بر اثرات محافظتی قلبی، اثراتی همچون فعالیت آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، محافظت عصبی، ضد التهابی، کاهش چربی خون و ضد دیابت را بر روی سلول های بینابینی تخمدان نیز نشان می دهد. علاوه بر این، رزوراترول ممکن است ذخیره فولیکولی تخمدان را افزایش داده و طول عمر تخمدان را طولانی کند و به عنوان یک عامل بالقوه ضد پیری برای بافت رحم عمل کند.

رزوراترول در بسیاری از زمینه ها، از جمله بیماری های سیستم تنفسی به موضوع تحقیقی مهمی برای دانشمندان تبدیل شده است. در واقع، تحقیقات نشان داده است که رزوراترول در بهبود عملکرد ریوی مفید است و نقش محافظتی در بیماری های دستگاه تنفسی دارد. در تحقیقی که بر روی بیماران تنفسی تحت درمان با رزوراترول انجام گرفته است، سطح خونی برخی از نشانگرهای بیوشیمیایی مرتبط با التهاب به طور قابل توجهی کاهش یافت. رزوراترول همچنین می تواند به عنوان یک عامل محافظتی و درمانی، به ویژه در موارد ناباروری مردانه ناشی از آسیب به بیضه استفاده شود.

 

تفاوت رزوراترول با سایر آنتی اکسیدان ها

 تفاوت رزوراترول با سایر آنتی اکسیدان ها

 

 

تهیه کنندگان:

دکتر عرفانه شایگان نیا

دکتر میلاد سعادت کیش

 

 

اطلاعات تماس

 

دفتر مرکزی: اصفهان – کیلومتر 7 جاده شیراز– شهرک صنعتی صفه – واحد 11 

کدپستی: 35148 - 81791

صندوق پستی: 567 - 81745

 

031-36540859 - 031-36540659

 

فکس: 36540959-031


 

دفتر فروش تهران: اشرفی اصفهانی جنوب، نرسیده به میدان صادقیه، خیابان سازمان آب غربی، ابتدای گلستان اول، ساختمان زمرد، پلاک 23، طبقه دوم، واحد 7

 

021-44084866-44084859

 

فکس: 44975532-021